• درباره سها
  • ارتباط با سردبیر
  • درس گفتار
    • درس گفتار منطق
    • درس گفتار اصول فقه
    • درس گفتار فلسفه
    • درس گفتار فلسفه علوم انسانی
  • سخنرانی ها
    • جریان شناسی
    • علوم اجتماعی
    • اخلاق و عرفان
  • مکتوبات
    • یادداشت ها
    • تقریرات
    • مقالات
  • عکس نوشته ها
  • حساب کاربری
    • حساب کاربری من
    • سبد خرید
    • پرداخت
  • درس گفتار
    • درس گفتار منطق
    • درس گفتار اصول فقه
    • درس گفتار فلسفه
    • درس گفتار فلسفه علوم انسانی
  • سخنرانی ها
    • جریان شناسی
    • علوم اجتماعی
    • اخلاق و عرفان
  • مکتوبات
    • یادداشت ها
    • تقریرات
    • مقالات
  • عکس نوشته ها
  • حساب کاربری
    • حساب کاربری من
    • سبد خرید
    • پرداخت
حالت مطالعه

در این دوره چه آموزش داده می شود؟

💡پشت پرده درس‌گفتارهای فلسفه نظام‌سازی

📻 نظام سازی

📝 تاکنون درسگفتارهای زیادی درباره شناخت جریان های سیاسی ایران معاصر ارائه شده است. اما آنچه این مجموعه را از دیگران متمایز میکند، توجه به مبانی فلسفی و معرفتی این جریان هاست. بسیاری از جریان های فکری در ایران امروز، پیش از آنکه هویت اسلامی و ملی داشته باشند، ریشه در مبانی معرفتی غرب دارند. این جریان ها نه در بستر فرهنگ ایرانیـ اسلامی، بلکه بر اساس تعریفی از دانش شکل گرفته اند که با هویت تاریخی و فلسفی ما بی ارتباط است. توجه به معنی و چیستی دانش و چگونگی ارتباط نظام های فکری بر اساس فرهنگ های گوناگون از جمله مسائلی است که در این جلسات به آن پرداخت شده است.

🎧 در این جلسات، برای اولین بار تلاش شده تا پیشینه فلسفی این جریان ها به صورت تخصصی بررسی شود؛ اینکه چگونه این اندیشه ها مانند وصله های ناجور به پیکره فکری ایران چسبانده شده اند. ویژگی مهم این نگاه، تحلیل عقلی و غیرجانبدارانه است تا مخاطب بتواند بدون قضاوت ارزشی، درستی یا نادرستی مبانی این جریانها را ارزیابی کند.

📚 در این مرحله، نه نگاه سیاسی داریم و نه قضاوت ارزشی؛ صرفاً میخواهیم ریشه های فلسفیِ شکلگیری این جریان ها را توضیح دهیم. مثلا در این جلسات توضیح داده میشود که نسبت شکل گیری جریان های لیبرال با تفکر فلسفی کانت یا هگل چگونه است؟ همچنین نشان میدهیم که حتی در مقایسه با مبانی غربی، این جریان ها برداشتی ناقص و تحریف شده دارند و اساساً هویت اصلی خود را هم بهدرستی نفهمیدهاند.

🖇 ناگفته نماند که در این جلسات علی رغم اینکه با مبانی فلسفی آنچه غرب مدرن نامیده میشود آشنا میشویم اثبات خواهیم کرد که هویت فلسفی و معرفتی ما که در اوج خود با تفکرات علامه طباطبایی به شکوفایی رسیده است چگونه ظرفیتی برتر از همه رویکرد های فلسفی برای ساخت یک نظام اجتماعی را دارا میباشد. شناخت این جریان ها با رویکرد فلسفی، بیش از پیش ارزش تفکر ایرانی اسلامی و ظرفیت های آن را آشکار میکند؛ تفکری که ریشه در تاریخ پربار فلسفی این سرزمین دارد.

📍 درسگفتارهای «مبانی فلسفی نظام سازی» از مدرسه علوم انسانی سُها منتشر میشود.این مجموعه، حاصل دوره تابستان ۱۴۰۴ مدرسه سُهاست که به زودی در دسترس عموم قرار میگیرد.

❖ این مجموعه ارزشمند، که به همت مدرسه علوم انسانی سها در دوره علمی و فرهنگی تابستان ۱۴۰۴ و با تدریس حجت‌الاسلام علی اسدی ارائه شده است، یک دوره تخصصی برای علاقه‌مندان به تحلیل جریان‌های فکری ایران معاصر و نظام‌های معرفتی موجود است. این دوره با رویکردی تحلیلی‌ـفلسفی و فارغ از کلیشه‌های سیاسی، به بررسی بنیان‌های نظری این جریان‌ها می‌پردازد.

• دوره نظام‌سازی با تبیین مفهوم عمیق نظام‌های معرفتی فلسفی و نسبت آن با جریان‌های اجتماعی، درصدد ارائه چارچوبی روشن برای فهم ارتباط میان فلسفه و علوم اجتماعی است. در این راستا، علاوه بر بررسی نسبت جریان‌های فلسفی غربی با نظامات تمدنی غرب، ظرفیت‌های مبانی معرفتی اسلامی—که بر اساس اندیشه‌های امام خمینی و علامه طباطبایی شکل گرفته—مورد تحلیل قرار می‌گیرد و توانایی این اندیشه‌ها در ترسیم نظام‌های اجتماعیِ بدیل بررسی می‌شود.

• این مجموعه ارزشمند، با هدف تبیین گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی و نمایش ظرفیت‌های بی‌بدیل سنت اسلامی ایرانی، به صورت کاملاً رایگان در اختیار مخاطبان گرامی قرار گرفته است.

📍تمامی جلسات این دوره به‌زودی در وب سایت (http://www.msoha.ir) مدرسه علوم انسانی سها بارگذاری خواهد شد تا امکان دسترسی گسترده‌تر برای پژوهشگران و علاقه‌مندان فراهم گردد.

صوت جلسات مبانی فلسفی نظام سازی

01 فایل صوتی

پیش نمایش

📍سرفصل‌های اصلی جلسه 01 :

1. مقدمه و معرفی موضوع نظام‌سازی
2. پیشینه تاریخی مفهوم نظام‌سازی در حوزه
3. نقد برداشت نظام اجرایی از نظام‌سازی
4. نقد برداشت شبکه مفاهیم از نظام‌سازی
5. ارائه تعریف صحیح نظام‌سازی (نظام معرفتی)
6. شش رکن اساسی «ماینظم‌به»

02 فایل صوتی

پیش نمایش

📍 سرفصل های جلسه 02:

1• مفهوم نظام‌سازی و دغدغه آن: به دیدگاه‌های مختلف درباره مفهوم نظام اشاره شد، اما تنها برخی از آن‌ها، از جمله دیدگاه حجت‌الاسلام و المسلمین حاج آقای #امین_اسدپور ، مورد بررسی قرار گرفتند.
2•اجزای قوام‌بخش نظام بر اساس دیدگاه آقای اسدپور؛
آقای اسدپور نظام را بر اساس "منابع، مبادی، مبانی، غایات و اهداف، روش/متد و ملاکات" تعریف می‌کنند.
3•معانی مختلف "علم" (Knowledge/Science)
در این جلسه، چهار معنای اصلی برای "علم" مطرح و توضیح داده شد:
1.دانش (Discipline/مجموعه گزاره‌ها)
2.علم ثبوتی
3.علم اثباتی
4.علم به معنای مطلق واقعیت (به نحو اطلاقی کلمه)
4•آموزه (Doctrine) در مقابل "علم‌گرایی" و "نظام"
5•ملاکات (Criteria/Measures) و نقش آن در علم
6•مبانی (Foundations) و نسبت آن با اثبات و واقعیت

03 فایل صوتی

پیش نمایش

📍سرفصل های جلسه 03:

1•مفهوم نظام‌سازی و قوام‌بخش‌های آن
2•تمایز علم و آموزه
3•معانی مختلف علم
4•نسبت مبانی با "مثال اعظم" و "مثال اصغر" در "علم اثباتی"

04 فایل صوتی

پیش نمایش

📍 سرفصل های جلسه 04:

1. بررسی ماهیت گزاره‌های اعتباری و نسبت آنها با واقعیت
2. دیدگاه علامه طباطبایی: عدم توانایی نفس در خلق چیزی از پیش خود
3. اهمیت ریشه‌یابی اعتبارات در واقعیت
۴. بحث خواب: نمونه‌ای از ترکیب واقعیت و حالات نفسانی
۵. نحوه ارتباط "مبنا" با "واقع" در علوم اعتباری
۶. کاربرد در علوم انسانی و اندیشه اجتماعی
۷. مفهوم "ملاک" و "روح المعنا"
روح المعنی: چگونه یک موجودیت (یا یک علم) با وجود تمام تحولات و تغییرات، هویت خود را حفظ می‌کند
•یک "معنا" در تمام ادوار باقی می‌ماند
کاربرد در علوم:
•این "روح المعنا" است که به یک علم وحدت می‌دهد
•مثال: فیزیک با وجود تفاوت‌های فیزیک کوانتوم و مکانیک، همچنان فیزیک نامیده می‌شود

05 فایل صوتی

پیش نمایش

📍سرفصل های جلسه 05:

1•مقدمه و طرح مسئله نظام‌سازی:
بحث اصلی بر روی این است که چگونه ملاک وحدت‌بخش علم، با مسئله نظام و نسبت آن با مثال منفصل و متصل و مجموع گزاره‌های علم تامین می‌شود.
برای فهم این مسئله، کار بر روی نظریه روح‌المعنا ضروری است.
2•نظریه روح‌المعنا،ریشه تاریخی، هدف و محتوا، پیروان و منتقدان،تطور نظریه روح‌المعنا در دوران جدید (امام خمینی و علامه طباطبایی)
3 تفاوت دیدگاه علامه طباطبایی و امام خمینی در مسئله روح المعنی

06 فایل صوتی

خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.

07 فایل صوتی

خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.

08 فایل صوتی

خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.

09 فایل صوتی

خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.

10 فایل صوتی

خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.

11 فایل صوتی

خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.

12 فایل صوتی

خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
برچسب: امام خمینی امتداد حکمت جریان شناسی علامه طباطبایی علی اسدی فلسفه اسلامی فلسفه غرب نظام سازی نظامات اجتماعی نیچه هایدگر هگل

دوره های مرتبط

خدای تاریخی یا وجود مطلق؟ نقدی بر قرائت‌هایدگری از دین

خدای تاریخی یا وجود مطلق؟ نقدی بر قرائت‌هایدگری از دین نقد مدرنیته و تفسیر تاریخی انسان در اندیشه‌هایدگر در سنت…

بحران غرب زدگی مضاعف و گمنامی سنت فکری امام خمینی در ایران

بحران غرب زدگی مضاعف و گمنامی سنت فکری امام خمینی در ایران یکی از مشکلات اساسی تولید علم در ایران…

شرح بخش هایی از اسرار الصلاه امام خمینی (ره)

در این جلسه مباحثی پیرامون نماز با محوریت بخش هایی از کتاب اسرار الصلاه امام خمینی ره مطرح شده است

درس گفتار منطق ذهن شناسی

درس گفتار منطق ذهن شناسی با محوریت کتاب المقرر مرحوم مظفر بر اساس مبنای فلسفی مبحث وجود ذهن در نظام فکری علامه طباطبایی برای اولین بار توسط مدرسه سها به صورت رایگان ارائه میگردد.

نظرات

لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت :

رایگان!

امتیاز
0 از 0 رأی
بدون امتیاز 0 رای
رایگان!
نوع دوره: آفلانی
پیش نیاز: آشنایی با فلسفه اسلامی و غرب
تاریخ شروع: تابستان 1404
19 جلسه
کتاب اصلی درس گفتار : 2
علی اسدی
علی اسدی
Ali Asadi

حجت الاسلام علی اسدی فارغ التحصیل حوزه علمیه قم و دارای کارشناسی ارشد جامعه شناسی؛ مسئول و از مدرسین مدرسه سها میباشند.

دسته: سخنرانی ها، علوم اجتماعی، منتخب سردبیر
کانال مدرسه سها

  • مدرسه علوم انسانی سها؛ گفتمان علم دینی

مدرسه سها از مقدمات تا اجتهاد با هدف گفتمان سازی علم دینی بر اساس مبانی فکری امام و علامه به علاقه مندان عرصه تحول علوم انسانی محتوای آموزشی رائه میدهد. 

عضویت در کانال مدرسه سها
ارتباط با دبیر سایت
  • درس گفتار
    • درس گفتار منطق
    • درس گفتار اصول فقه
    • درس گفتار فلسفه
    • درس گفتار فلسفه علوم انسانی
  • سخنرانی ها
    • جریان شناسی
    • علوم اجتماعی
    • اخلاق و عرفان
  • مکتوبات
    • یادداشت ها
    • تقریرات
    • مقالات
  • عکس نوشته ها
  • حساب کاربری
    • حساب کاربری من
    • سبد خرید
    • پرداخت
  • درس گفتار
    • درس گفتار منطق
    • درس گفتار اصول فقه
    • درس گفتار فلسفه
    • درس گفتار فلسفه علوم انسانی
  • سخنرانی ها
    • جریان شناسی
    • علوم اجتماعی
    • اخلاق و عرفان
  • مکتوبات
    • یادداشت ها
    • تقریرات
    • مقالات
  • عکس نوشته ها
  • حساب کاربری
    • حساب کاربری من
    • سبد خرید
    • پرداخت
  • درباره سها
  • مدرسه سها
  • تلفن : 09025330604
  • ایمیل : mysoha.ir@gmail.com
  • آدرس : قم، بلوار سمیه، کوچه 4، فرعی 3، مدرسه سها