منطق مقدماتی شهید مطهری
درسگفتار «منطق مقدماتی» با محوریت کتاب *منطق* اثر شهید مرتضی مطهری، برای مخاطبانی طراحی شده است که قصد آغاز یادگیری علوم عقلی را دارند. این دوره بهمنظور ارائه مبانی اولیه و پایهای منطق به زبانی ساده و قابل فهم، به علاقهمندان کمک میکند تا با مفاهیم بنیادین این علم آشنا شوند.
- تدریس نظام وار و فکر محور
- تمرکز بر اندیشه شهید مطهری
- مقدمه برای منطق ذهن شناسی
- آشنایی کلی با نظام دانش منطق
- اولین قدم برای ورود به عرصه علوم انسانی اسلامی
اولین قدم برای دنیای علوم عقلی
با توجه به اینکه یادگیری و ورود به علوم عقلی برای افرادی که آشنایی قبلی با این حوزه ندارند، میتواند دشوار و پیچیده باشد، این دوره با هدف ارائه مفاهیم پایهای و اولیهی علم منطق طراحی شده است تا مخاطبان بتوانند با کلیات این دانش آشنا شوند. به افرادی که تاکنون با علوم عقلی آشنایی نداشتهاند، توصیه میشود برای شروع، در دورهی «منطق مقدماتی» با محوریت کتاب شهید مطهری شرکت کنند تا با مبانی اولیهی این علم بهصورت ساده و گامبهگام آشنا شوند
جلسات این درس گفتار در حال برگذاری میباشد
معرفی دوره فایل صوتی
سرفصل مباحث:
- توضیح اجمالی درباره این دوره
- بیان مزیت این دوره نسبت به دیگر دورههای منطق
- ذکر منبع مورد استفاده در این دوره
- توصیههای لازم جهت استفاده بهتر از دوره
- ضرورت یادگیری علم منطق
01 فایل صوتی
سرفصل مباحث:
- بیان ترتیب شروع مباحث منطقی در کتاب
- توضیحی اجمالی از علم اسلامی
- نحوه ورود منطق در بین مسلمین و نحوه مواجهه آنها با این علم
- بررسی نحوه ورود شهید مطهری به علم منطق و زاویه نگاه ایشان در این کتاب
- تعریف منطق
02 فایل صوتی
🔖 سرفصل مباحث جلسه دوم:
- بیان خلاصهای از جلسه گذشته
-فایده منطق
-تعریف تفکر
-بیان اینکه تفکر امریست عاری از خطا
-دو منشا خطا
-تمایز ماده از صورت
-منطق ارسطویی منطق صوری است
03 فایل صوتی
سرفصل مباحث:
- مرور جلسه گذشته
- اصطلاح «موضوع» که در فلسفه و منطق برای علوم مطرح شده است چه معنایی میدهد؟
- از نظر حکما و شهید مطهری چگونه یک علم کل و قوام مییابد؟
- آیا منطق علم است؟
04 فایل صوتی
سرفصل مباحث
مرور جلسه گذشته
بیان اجمالی تفاوت علم و ابزار(فن)
ابتناء تفکر بر علم و ادراک
تقسیم ادراک و علم به تصور و تصدیق
و در آخر توصیهای برای سالک علمی
05 فایل صوتی
سرفصل مباحث:
مرور جلسه گذشته
نگاهی دوباره به جایگاه تقسیم علم به تصور و تصدیق
بیان تقسیم ضروری و نظری
طرح پرسشی راجع به تقسیم مذکور
06 فایل صوتی
سرفصل مباحث:
مرور اجمالی نکات گذشته
پاسخ سوال جلسه گذشته
بررسی اجمالی جایگاه تقسیم بدیهی و نظری در نزد منطقدانان
تقسیم تصور به کلی و جزئی
بیان نسبت بحث کلی و جزئی با علم منطق
بیان اجمالی نسبت علم منطق با ساحت انسانی انسان
دوره های مرتبط
نسبت فلسفه و علوم انسانی
از دیدگاه نویسنده این سطور، علوم انسانی را بدون فلسفه نمیتوان بهدرستی فهمید؛ از این رو، این پرسش برایم بسی جذاب و تأملبرانگیز است. با توجه به گستردگی این موضوع، بر آن شدم تا در سلسلهای از نوشتارها به بررسی ابعاد گوناگون آن بپردازم. در آغاز، مجموعهای از مسائلی را برمیشمارم که در آنها فلسفه نقشی بنیادین ایفا میکند و علوم انسانی نیز از آن بهره میبرد.
آغاز انقلاب کوپرنیکی در فلسفه دکارت
فلسفه مدرن در آثار فیلسوفانی چون دکارت و هیوم به نقطه اعلای خود دست یافت. رنه دکارت با انقلابی فلسفی، ذهن انسان را به عنوان بنیاد شناخت مطرح ساخت و “منِ اندیشنده” را محور تفکر قرار داد. این “من” که در قالب فاعلی شناسا و ارادهمند ظاهر میشود، سرچشمه اراده خود را از احساسات میگیرد. اما چرا احساسات چنین جایگاه محوری یافت؟ زیرا در این دستگاه فکری، پیش از تجربه ذهنی، هیچ واقعیت معتبری وجود ندارد که بتواند مبنای شناخت قرار گیرد.
جریان شناسی سیاسی ایران معاصر
20 گفتار پیرامون جریان شناسی سیاسی ایران معاصر
درس گفتار منطق ذهن شناسی
درس گفتار منطق ذهن شناسی با محوریت کتاب المقرر مرحوم مظفر بر اساس مبنای فلسفی مبحث وجود ذهن در نظام فکری علامه طباطبایی برای اولین بار توسط مدرسه سها به صورت رایگان ارائه میگردد.
نظرات
رایگان!
