منطق مقدماتی شهید مطهری
درسگفتار «منطق مقدماتی» با محوریت کتاب *منطق* اثر شهید مرتضی مطهری، برای مخاطبانی طراحی شده است که قصد آغاز یادگیری علوم عقلی را دارند. این دوره بهمنظور ارائه مبانی اولیه و پایهای منطق به زبانی ساده و قابل فهم، به علاقهمندان کمک میکند تا با مفاهیم بنیادین این علم آشنا شوند.
- تدریس نظام وار و فکر محور
- تمرکز بر اندیشه شهید مطهری
- مقدمه برای منطق ذهن شناسی
- آشنایی کلی با نظام دانش منطق
- اولین قدم برای ورود به عرصه علوم انسانی اسلامی
اولین قدم برای دنیای علوم عقلی
با توجه به اینکه یادگیری و ورود به علوم عقلی برای افرادی که آشنایی قبلی با این حوزه ندارند، میتواند دشوار و پیچیده باشد، این دوره با هدف ارائه مفاهیم پایهای و اولیهی علم منطق طراحی شده است تا مخاطبان بتوانند با کلیات این دانش آشنا شوند. به افرادی که تاکنون با علوم عقلی آشنایی نداشتهاند، توصیه میشود برای شروع، در دورهی «منطق مقدماتی» با محوریت کتاب شهید مطهری شرکت کنند تا با مبانی اولیهی این علم بهصورت ساده و گامبهگام آشنا شوند
جلسات این درس گفتار در حال برگذاری میباشد

معرفی دوره فایل صوتی
سرفصل مباحث:
- توضیح اجمالی درباره این دوره
- بیان مزیت این دوره نسبت به دیگر دورههای منطق
- ذکر منبع مورد استفاده در این دوره
- توصیههای لازم جهت استفاده بهتر از دوره
- ضرورت یادگیری علم منطق
01 فایل صوتی
سرفصل مباحث:
- بیان ترتیب شروع مباحث منطقی در کتاب
- توضیحی اجمالی از علم اسلامی
- نحوه ورود منطق در بین مسلمین و نحوه مواجهه آنها با این علم
- بررسی نحوه ورود شهید مطهری به علم منطق و زاویه نگاه ایشان در این کتاب
- تعریف منطق
02 فایل صوتی
🔖 سرفصل مباحث جلسه دوم:
- بیان خلاصهای از جلسه گذشته
-فایده منطق
-تعریف تفکر
-بیان اینکه تفکر امریست عاری از خطا
-دو منشا خطا
-تمایز ماده از صورت
-منطق ارسطویی منطق صوری است
03 فایل صوتی
سرفصل مباحث:
- مرور جلسه گذشته
- اصطلاح «موضوع» که در فلسفه و منطق برای علوم مطرح شده است چه معنایی میدهد؟
- از نظر حکما و شهید مطهری چگونه یک علم کل و قوام مییابد؟
- آیا منطق علم است؟
04 فایل صوتی
سرفصل مباحث
مرور جلسه گذشته
بیان اجمالی تفاوت علم و ابزار(فن)
ابتناء تفکر بر علم و ادراک
تقسیم ادراک و علم به تصور و تصدیق
و در آخر توصیهای برای سالک علمی
05 فایل صوتی
سرفصل مباحث:
مرور جلسه گذشته
نگاهی دوباره به جایگاه تقسیم علم به تصور و تصدیق
بیان تقسیم ضروری و نظری
طرح پرسشی راجع به تقسیم مذکور
06 فایل صوتی
سرفصل مباحث:
مرور اجمالی نکات گذشته
پاسخ سوال جلسه گذشته
بررسی اجمالی جایگاه تقسیم بدیهی و نظری در نزد منطقدانان
تقسیم تصور به کلی و جزئی
بیان نسبت بحث کلی و جزئی با علم منطق
بیان اجمالی نسبت علم منطق با ساحت انسانی انسان
دوره های مرتبط
خدای تاریخی یا وجود مطلق؟ نقدی بر قرائتهایدگری از دین
خدای تاریخی یا وجود مطلق؟ نقدی بر قرائتهایدگری از دین نقد مدرنیته و تفسیر تاریخی انسان در اندیشههایدگر در سنت…
آموزش تقریر نویسی
تقریرنویسی به معنای پیادهسازی فایل صوتی، یادداشتبرداری، خلاصهنویسی، نموداری کردن مطالب یا مقالهنویسی نیست. تقریرنویسی در قالبهای فرمی محدود نمیشود، بلکه بر اساس ساختار برهان یا سلوک ذهن شکل میگیرد. آنچه باعث میشود تقریری بنویسیم که ارزش علمی داشته باشد، تسلط مفهومی بر موضوع است. برای افرادی که تازه میخواهند با مسیر آموزش اجتهادی آشنا شوند، ممکن است مباحث علمی به دلیل سنگینی، در آغاز کار باعث زدگی و دلسردی گردد و شما را از ادامه مسیر دور کند. بنابراین، ما پیشنهاد میدهیم که قبل از شروع هریک از درس گفتار های مدرسه ها ، اگر واقعاً میخواهید آشنایی تخصصی با مسیر رسیدن به علوم انسانی پیدا کنید و قدرت تحلیل و تفکر خود را تقویت کنید، ابتدا روش درست نوشتن و تقریر نویسی را بیاموزید.
آغاز انقلاب کوپرنیکی در فلسفه دکارت
فلسفه مدرن در آثار فیلسوفانی چون دکارت و هیوم به نقطه اعلای خود دست یافت. رنه دکارت با انقلابی فلسفی، ذهن انسان را به عنوان بنیاد شناخت مطرح ساخت و “منِ اندیشنده” را محور تفکر قرار داد. این “من” که در قالب فاعلی شناسا و ارادهمند ظاهر میشود، سرچشمه اراده خود را از احساسات میگیرد. اما چرا احساسات چنین جایگاه محوری یافت؟ زیرا در این دستگاه فکری، پیش از تجربه ذهنی، هیچ واقعیت معتبری وجود ندارد که بتواند مبنای شناخت قرار گیرد.
درس گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی (ره)
درسگفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی + درس نامه درسگفتار جامع «نظام فلسفی علامه طباطبایی» یک دوره عمیق و نظاممند…
نظرات
رایگان!
